Založ si blog

Bude to pre všetkých, ktorí niekedy niekomu odpustili + G

Volám sa Maroš Baran a v sobotu predstavím formou fashion performance novú odevnú kolekciu inšpirovanú životom a dielom anglického básnika a maliara Williama Blakea. Pôjde o projekt s názvom THE GREAT RED DRAGON a hlavnou témou bude „odpustenie“.

 

Tento článok som sa rozhodol napísať preto aby som ujasnil isté veci. Budem písať úprimne a pravdivo.

 

Nemám rád ľudí, ktorí vravia, že to na Slovensku nemá zmysel. Slovensko, hoci nie je kultúrny pupok sveta, je domovom mnohých ľudí, ktorých zaujímajú kreatívne, inovatívne a „iné“ veci. Postupne si čoraz viac ľudí uvedomuje, že vo svojom živote postrádajú rozprávkovú mágiu, ktorú mali pri pozeraní rozprávok, keď boli deťmi,  tajomstvo a pravdu, ktorá sa dotkne ich sŕdc a povie im, že nie sú sami. Tí, ktorí frflú, že sa nič nedá, topia samých seba a ľudí okolo. Kto nechce nič robiť, nič robiť nikdy nebude a je jedno, či prostriedky mať bude alebo nie. 

 

Celebritná éra tu navždy bude, no uvedomelí ľudia vedia, že pozlátko a povrchné veci nemajú životnosť. Dôležité je to, čo nesiete vo svojom vnútri a či to myslíte úprimne alebo len za účelom zisku a slávy. Z vlastnej skúsenosti viem, že viac ma vie zahriať viac pekné slovo od „tety z dediny“, ktorá, hoci nevie nič z branže, to myslí úprimne ako od falošného potľapkania „official“ ľudí z branže, ktorí na druhý deň ohovárajú a osočujú.

 

Na svete je veľa dobrých ľudí, ktorí vám pomôžu ako mnohí pomohli mne. Ide len o to, nebáť sa poprosiť o pomoc a povedať, že sám to nezvládnem. Pomocná ruka je tu pre všetkých, ktorí o ňu stoja.

 

Počas môjho krátkeho života mi ublížilo mnoho ľudí a mnoho ľuďom som ublížil ja. Tak ako vy, ktorí čítate tieto riadky. Každý, koho poznám trpí nejakou formou. Málo ľudí si však uvedomuje, že trpia všetci. A ešte menej ľudí si uvedomuje to, prečo trpia.

 

Veľa ľudí by si malo navzájom odpustiť a práve o tom bude môj projekt. Chcem osloviť všetkých ľudí, ktorí niekedy niekomu odpustili.

 

Môj vyjadrovací slovník je vraj však často málo zrozumiteľný, preto som sa rozhodol, odhaliť zopár kódov projektu THE GREAT RED DRAGON preto, aby som vás nabádal vnímať to, čo je skryté a nájsť v tom krásu.

 

Projekt THE GREAT RED DRAGON 2014 je fashion performance, priamym pokračovaním minuloročného projektu NEVĎAČNOSŤ.

 

NEVĎAČNOSŤ bol podľa mnohých ľudí šialeným krokom, čo sa týka umeleckej, či designérskej kariéry. Projekt, ktorý sa začal, tak magicky, ako sa len dá – samotnou vidinou, ktorú som mal v istý decembrový večer v škole v Utrechte, kde som študoval na zahraničnej stáži. Pracoval som na kolekcii inšpirovanej knihou J.M.Coetzee – Nevďačnosť, dielo, ktoré som dovtedy vôbec nepoznal mi otvorilo oči a prihovorilo sa ku mne tak ako to dokáže len umelecké dielo, ktoré je určené pre vás. Raz večer som pracoval na jednom z modelov, ktorý som mal oblečený na figuríne. Zrazu sa mi zazdalo, že vidím ruku s nožnicami, ktorá model v chrbte prestriháva na dve polovice

Výjavu som dlho nerozumel… no o 4 mesiace, po obzvlášť ťažkom období, sa to čo mnohí označovali za hlúpu falošnú víziu pomätenca sa stalo projektom NEVĎAČNOSŤ.

Urobil som niečo, čo sa nerobí – odprezentoval som kolekciu odevov, ktoré neboli technicky doriešené, asi tretina boli len prototypmi a mali milión chýb. No to všetko bolo pre mňa  v danom momente nepodstatné…

 

Mal som víziu, vášeň a túžbu niečo povedať. Niečo o túžbe, ktorú všetci pociťujeme a o syndróme viny. Ani neviem, čo ma tak hnalo a čo mi to dodávalo energiu… niektorí z vás by to nazvali Bohom, iní možno Svetový duch… a niektorí dokonca aj to, že keby som to nerobil, unudil by som sa predsa k smrti. To je tiež asi pravdou.

Organizácia projektu bola pre mňa obzvlášť zložitá a nebyť mojich priateľov (M.B., A.S., V.B., M.B.,D.H., M.R., D.B.,C.S.R., N.K., N.S. a mnohí iní) a sponzorom, ktorých som horkopotne zháňal, nedal by som to. Lebo sám silu nemám. No keď som ľuďom okolo seba povedal o vízii NEVĎAČNOSTI, podporili ma a akt rozstrihnutia  odevu sa 19.4.2013 v divadle elledanse naozaj odohral, niečo sa stalo a ľudia ostali asi 5 minút v tichu. Povedal som niečo, čomu ľudia na prvý šup nerozumeli, no veril som, že im to ostalo vzadu v mysli a keď na povrch vyplávali ďalšie a ďalšie informácie, všetko bolo jasnejšie.

 

Žena je znásilnená, lebo je vinná zo svojej krásy, muž je odsúdený, lebo je vinný zo svojej túžby.

Každé srdce má dve časti a každá vina je vždy na dvoch stranách.

 

Akt „viny“, ktorý sa odohral na mojom prvom projekte bol znakový a našlo sa veľa ľudí, ktorí ho nepochopilo. Ľudia majú radi veci jasné a otvorené, čo je škoda, lebo človek často získa najviac, keď sa naučí čítať medzi riadkami. O to sa snažím vo svojej tvorbe. Ukázať krásu ktorá je tajomná a odhaliť tajomstvo, ktoré za vás nik neodhalí, len vy sami.

 

Niektorí ľudia majú radi pohľad na ženu v obtiahnutých šatách, ktorej jediným poslaním je byť sexy – to im stačí a to je cieľ, ku ktorému sa uberajú celý život. Neodsudzujem to – každý sme iný a pre každého je dôležité to isté. Odsudzujem však to, keď ľudia nedajú dýchať druhým ľuďom len preto, lebo robia veci inak. Myslím si, že svet je dosť veľký pre nás všetkých, každý tu máme svoje miesto a nik nemá právo brať inému pôdu spod nôh. Ľudia by sa mali naučiť akceptovať tých, ktorí stoja vedľa nich, inak tu bude navždy závisť, nepokoj a hnev. Pochopením iných postupov a rečí sa aj náš jazyk stane bohatším, len si to treba uvedomiť.

 

Vysvetlím vám to na troch príkladoch:

1. Poviem vám o prvom traileri, ktorý som zverejnil 15.4.2014.

MAROSBARAN – THE GREAT RED DRAGON 2014 Official Trailer 1 (Hannibal Lecter trailer) 

 

Video je dlhé 2:51, no vizuál trvá len po 26-tu sekundu. Nikto nepochopil prečo je video, dlhé takmer 3 minúty z väčšej polovice len tmou v ktorej hrá Bachova skladba. Pokúsim sa vám vysvetliť o čo mi išlo.

 

Video, ktoré beží v traileri je zrýchlené video NEVĎAČNOSTI, ktoré je pretvorené červeným farebným filtrom. Ten používam ako filter Draka. Ako niečo, čo sa stalo. Minulosť, ktorá hoci je bolestivá, je potrebné nechať ju takou aká je. Na konci videa je ešte kratučký záber na mladé dievča, vedľa ktorého leží na stole nahý chapec. Dievča sa pozrie do kamery a nastane tma, ktorá trvá až do konca Bachovej skladby.

 

Nádhernej Bachovej skladby. Skladba mi v istom momente prišla až tak nádherná, až som si uvedomil, že nemám právo do nej zasahovať a osekávať ju na úkor môjho videa. Znamenalo to, mať viac ako 2 minúty tmy alebo prehustiť video materiálom a vyplniť celý čas sladby. Rozhodol som sa pre tmu, lebo som si uvedomil, že tá zneistí diváka, ktorý bude čakať, čo sa stane… a nestane sa nič, až v sobotu.

 

Moment čakania, zneistenia a to, že všetci, ktorí video videli ho z prvého razu označili ako chybné mi prišiel ako zaujímavý princíp nastavenia zrkadla ľuďom, ktorí nikdy nemajú dosť a namiesto toho, aby si vážili, čo majú, chvú vždy viac. Prečo by niekto potreboval moje video, keď má Bachovu hudbu? Prečo si nikto nedokáže vychutnať nádhernú skladbu samotnú, keď je sama o sebe tak dokonalá? Prečo hľadajú ľudia pri prechode záhradou ruží tulipán?

 

Váženie si toho, čo máme a uvedomenie si toho, kedy je „dosť“ bude jedna z vecí o čom samotný Drak bude.

 

Do videa som ukryl ešte jednu hádanku alebo kód – trochu matematický. Skladbu, ktorú som sa rozhodol neosekávať som sa predsa len rozhodol modifikovať – urobil som v nej 8 „chýb“, 8 je číslo zmeny a taktiež súčet počtu písmen v názve THE GREAT RED DRAGON (17 – 1+7 je 8), pričom prvá chyba nastáva v momente, keď sa dievča pozrie do kamery.

 

 

2. Trailer druhý nesie podtitul „Luciferova Koruna“.

MAROSBARAN – THE GREAT RED DRAGON 2014 OFFICIAL TRAILER 2 (Lucifer’s Crown trailer) 

THE GREAT RED DRAGON vychádza z Blakeových malieb, ktoré namaľoval v rokoch 1805-1810. Ide o výjavy z Apokalypsy a zobrazujú Lucifera. Trailer odhaľuje dôležité momenty z krátkeho filmu , ktorý bude premietaný počas módnej prehliadky. Nepôjde o dej, ale skôr o znakovú reč, asociáciu podmetov a vnemov, ktoré človeka pripravia na to,čo sa v sobotu v divadle elledanse na performance udeje. Podtitul Luciferova koruna je odkaz na legendu, podľa ktorej mal Lucifer údajne smaragdovú korunu.

 

3. Básne THE GREAT RED DRAGON

4.Septembra 2013 som zverejnil na blogu Pravdy krátku báseň:

 

T

In the water you jumped down,
don´t ask me how to get back.
I am your emerald crown,
your body disappearing…
black, black, black.

 

V minulosti som zvykol písať blogy o výstavách, kultúre, o mestách, ktoré som navštevoval a niekedy len tak… o ničom, len poviedky, ktoré nikomu zmysel dávali, inému nie. Po čase som prestal, nemal som už potrebu zverejňovať svoje texty a dávať von svoj názor… môžete povedať, že som sa tak trochu uzavrel do seba. A taktiež, odcestoval som do Belgicka, kde som bol na pracovnej stáži v belgickej módnej značke AF Vandevorst. Rozhodnutie, ktoré som si prvý mesic vyčítal, lebo som sa nevedel v Belgicku nájsť doma nakoniec vyvrcholilo ôsmimi (8! Hannibal Lecter Trailer) mesiacmi, v ktorých som mal možnosť 2x zažiť Paris Fashion Week, raz Prague Design Blok a veľa ups and downs v osobnom a profesionálnom živote.

 

Draka, ktorého som chystal ešte v lete pred Belgickom, som plánoval dávať von postupne a veľmi potichu… William Blake, autor malieb, ktoré mi boli pri tvorení kolekcie najväčšou inšpiráciou bol taktiež básnik. Jeho krátke básne sú pre mňa ako malé veľké životné pravdy, kde každé slovo má svoj význam a miesto. Uctieval som a uctievam Blakeovu tvorbu – básnicku aj maliarsku/ilustrátorskú a napadlo mi, že si začnem písať svoje vlastné básne, ani nie o deji, ale skôr o atmosfére – slovom pripraviť svet vonku, aby keď bude Drak vypustený, aby vzlietol a aby sa mu vietor oprel do krídel ako šarkanovi.

 

Začal som, niekedy raz za týždeň, inokedy aj s mesačnou prestávkou uverejňovať krátke básne, ktoré som vždy písal spontánne, ako alla prima v básni. Hoci sa v básňach veľakrát vyskytli chyby, netrápilo ma to… išlo o okamih, v ktorom som sa na chváľu premieňal na Blakea ja samotný.

 

Momentálne som na písmene A. Nasleduje báseň G, ktorú napíšem hneď tu a teraz, bez akýchkoľvek príprav:

 

G

If you try to understand

I will give you rose.

If you try to believe

I will give you blue heart doe´s.

If you try to see,

I might disappear,

but it doesn´t matter at all. 

Because you are not going to be alone.

You will be with yourself,

with emerald crown.

 

Posledná báseň bude zverejnená v sobotu.

 

 

________________________________________________________________________________________________________________

Ak ste ten, kto vie v týchto skrytých veciach nájsť krásu, THE GREAT RED DRAGON je projektom pre vás a tak vás pobádam čítať ďalej. Ak nie, čítanie nasledujúceho textu pre vás nemá zmysel.

________________________________________________________________________________________________________________

Nasledujú 4 otázky, na ktoré zodpovedám ja, fotografka Evelyn Benčičová a maliarka a ilustrátorka RudáSova.

 

 1.Čo pre teba znamená THE GREAT RED DRAGON?

MB: Drak je pre mňa na jednej strane módnou prehliadkou, kde odprezentujem svoju najnovšiu tvorbu, no na strane druhej je to niečo veľmi osobné, podobné spovedi. Budem hovoriť o syndróme odpustenia a o tom, ako ho vidím ja. Bude to moja životná skúsenosť, ktorú povýšim na skúsenosť univerzálnu v snahe povedať ľuďom, že nie sú sami.

RS: The Great Red Dragon pre mňa znamená možnosť podieľať sa na projekte, ktorý ma zaujal svojou myšlienkou a príležitosť ďalej pracovať s touto ideou v mojom vlastnom podaní.

Je to výzva, pretože zdanlivo ide o zložitý príbeh, plný napätia a emócií, no vo svojej podstate je to súčasť bežného života človeka. To sa mi na projekte páči najviac a je mi preto blízke na ňom spolupracovať.

The Great Red Dragon je pre mňa dielom, ktoré nemá očariť modelmi šiat, ani hudbou, či svetelnými efektmi. Spája všetky tieto časti do celku, ktorý vytvára na človeka dojem a obsahuje dôležitú myšlienku. Dôležitú preto, že sa týka každého, keďže ide o príbeh ľudí, ktorí sú omylní, zaslepení, no tiež ľudskí a pokorní.

NB: Verím, že Drak, ktorého sme spolu vytvorili v sebe nesie spojenie síl všetkých ludí, ktorý sa podielali na tomto projekte.

 

2. Ako a prečo si sa s Marošom rozhodla spolupracovať?

RS: Spolupracovať s Marošom som chcela už minulý rok, po jeho Nevďačnosti. Oslovilo ma to a hneď som si všimla prázdne steny priestoru divadla. Po prehliadke som mu to povedala a jemu sa nápad spolupracovať páčil…

Naša spolupráca je dobrá v tom, že navzájom poznáme svoju tvorbu. Je to fajn, že Maroš vie, čo môže odo mňa čakať a práve preto sa mi zdalo zaujímavé, že tento krát navrhol niečo iné než zvyknem robiť. Myslím, že je to vo všeobecnosti dobré, pretože ak robíte niečo nové, alebo niečo, čo pre vás nie je zvykom, dáva vám to pocit, že môžete urobiť chybu. V podstate sa oslobodiť od pocitu, že výsledok bude dokonalý. A to je fajn, pretože vtedy sa pracuje uvoľnene, pocitovo a výsledok je úprimný. V tomto prípade to bolo, keď mi Maroš povedal o myšlienke projektu a vysvetlil celkový koncept, ja som na chvíľu musela zabudnúť na usmievavé zvieratká a musela som sa donútiť vkročiť som do neznámych vôd.

Tak ako v každej spolupráci, najdôležitejšia je aj u nás komunikácia. Spolupracujeme formou istého dialógu medzi našimi prácami – kúsky látok z Marošových odevov sa nachádzajú v mojich ,,obrazoch´´.

NB: Zúčastniť sa projektu som považovala za výzvu a poctu.

 

3. Čo môžu diváci Divadla elledanse očakávať od teba?

MB: Po formálnej stránke ide pri Drakovi o veľmi zložitú formu spolupráce s množstvom nadaných a talentovaných ľudí, s ktorými sa v jeden večer pokúsime urobiť „zmenu“ v tom, ako vidia ľudia ľudí vedľa seba. Bude to módna prehliadka doplnená videoartom, špecifickou hudbou, hereckými výkonmi a maľbami Rudej Sovy. Poviem to, čo viem.

RS: Snažím sa vytvoriť vizuálny obraz, akúsi cestu od vchodu do divadla smerom k javisku – moju ukážku toho, o čom je pre mňa táto performance.

EB: Ja som pracovala s Marošom na fotení kolekcie, kde sme sa ľudskými telami snažili navodiť dojem výjavu Blakeovej maľby Satana, ktorá bola hlavnou inšpiráciou projektu.

 

4. Hlavnou témou performance The Great Red Dragon má byť odpustenie. Čo pre teba odpustenie znamená?

MB: Uvedomenie si toho, že je potrebné vždy sa zmieriť predovšetkým so sebou samým.

RS: Výdych.

NB: Odpustenie je pre mňa prijatie, nie zabudnutie.

 

 

„And throughout all Eternity, I forgive you, you forgive me.“ 
William Blake
 
 

Teraz sa ja pýtam vás:

„Čo znamená odpustenie pre vás?“

 

MAROSBARAN

 

 

Posledný deň Japonska

29.06.2016

Ak vás zaujíma japonská kultúra, odevný design a ste v Prahe, galéria Kvalitář na Senovážnom námestí je miesto, kde by ste mali určite zavítať. Sme traja. Diplomanti Ateliéru designu odevu a obuvi UMPRUM a ako môžete vidieť na našej výstave diplomových projektov, každý z nás pretransformoval Japonsko inak. DANIELA PEŠKOVÁ vám predstaví japonské myslenie [...]

Evolúcia génia Muchy

25.05.2016

Mal som to vo svojom „to-do-liste“ už veľmi dlho, no až teraz nato prišiel čas – kanadský filmový génius David Cronenberg je v Prahe už od februára, takže je dosť veľká šanca, že o výstave už viete. Tí, ktorí však o nej ešte neviete – mám pre vás dobrú správu – 100% zaručený intenzívny zážitok plný telesnosti, modifikácii, mutácii a [...]

XIII CARD – 8 odpovedí

15.02.2016

Pri príležitosti dnešnej premiéry filmu mojej tretej fashion performance XIII CARD som oslovil fotografov a priateľov, ktorí odfotili čokoľvek zo show, aby vybrali jednu fotku, ktorá pre nich reprezentuje to, čo 25.5.2015 na performance videli. Dostal som 8 odpovedí: Anežka Horová (fotografka, kamera XIII CARD, lookbook XIII CARD + K.,K. – P1+P5, K.- Master Cut, Clash [...]

Most v Poprade

V Poprade hrozí, že skolabuje doprava. Pomôcť má bezplatná jazda po diaľnici okolo mesta

25.04.2024 12:45

Je to problém, ktorý trápi vodičov v Poprade už roky. Štvorprúdovka vedúca z centra mesta do Kežmarku sa pod železničným mostom zužuje do dvoch pruhov.

polícia

Opitý vodič zdemoloval tri autá, nafúkal takmer 2,7 promile

25.04.2024 12:19

Škodu na vozidlách predbežne vyčíslili na približne 4 200 eur.

Alexander Lukašenko

Rusi takmer nepostupujú, na fronte je pat, je čas na mierové rokovania, vyhlásil Lukašenko

25.04.2024 12:10

Paradoxom Moskvy je, že na mierovú konferenciu odmieta prísť, rokovanie bez jej účasti však označuje za nezmyselné.

Spain Election

Čisté ruky zašpinili dobré meno španielskeho premiéra. Zavinila to jeho žena. Odstúpi z čela vlády?

25.04.2024 12:00

Má pre mňa cenu zostať na čele vlády napriek tomu, že ma krajná pravica a pravica obhadzujú bahnom? Španielsky líder na svoju otázku čoskoro odpovie.

MAROSBARAN

Píšem lebo chcem.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 84
Celková čítanosť: 217076x
Priemerná čítanosť článkov: 2584x

Autor blogu

Kategórie